Et ikonisk bilmærke fylder 100 år. Her er første del af historien om Citroën siden grundlæggelsen i 1919.

1919 – André Citroën
Kreativitet. Teknologi. Og dristighed.
I 1919 starter André Citroën rejsen med mærket, der skulle udødeliggøre hans efternavn.

1919 – Citroën Type A
“Type A”, den første Citroën, lanceres i 1919.
Bilen har en motorvolumen på 1.323 cm3, 4 cylindre og en tophastighed på 65 km/t.

1920 – 10.000 biler
I løbet af det første år på markedet sælger Citroën 10.000 biler.
Bl.a. på baggrund af anvendelsen af en helt ny type reklame.

1921 – Vejskilte fra Citroën
Altid ét skridt foran.
Den 20. februar 1921 præsenterer Citroën en række vejskilte, som skal hjælpe bilisterne med at finde rundt i det franske vejnet.

1921 – Citroën B2
12. juli 1921 præsenterer Citroën modellen B2, som er mærkets anden.
B2 er en mere kraftfuld og avanceret udgave af Citroën Type A.

1922 – Citroën på himlen
Kreative tiltag… Ved åbningen af den 7. biludstilling i Paris i oktober 1922 bliver mærkets navn for første gang skrevet med røg på himlen.
Det er Paris. Det er Citroën!

1922 – Citroën 5HP
På biludstillingen i Paris i oktober 1922 præsenteres verdenspremieren Citroën 5HP.
En ny og kompakt bil, der er baseret på Type A.

1922 – Citroën i Sahara
For at fremhæve kvaliteterne ved de køretøjer, der blev lanceret i 1922, beslutter André Citroën sig for at sende dem på en tur tværs over Sahara.
Georges-Marie Haardt og Louis Audouin-Dubreuil kører fra Touggourt til Timbuktu og tilbage igen mellem den 17. december 1922 og den 7. marts 1923.

1923 – Citroën legetøjsbiler
André Citroën begynder at fremstille legetøjsbiler, der er miniatureudgaver af “fars bil”.
Den første model er Torpedo B2 10HP.
Der bliver solgt mere end 30.000 biler inden for de første ti år.

1924 – 50.000 biler årligt
I 1924 når Citroën op på en årlig produktion af 50.000 biler.

1924 – Citroën B10
På biludstillingen i Paris i oktober 1924 præsenterer Citroën modellen B10, som er den første bil med et karosseri helt af stål i stedet for det traditionelle karosseri af træ og metal.

1924 – Croisière Noire i Afrika
Efter den vellykkede ekspedition i Sahara to år forinden arrangerer Citroën ekspeditionen Croisière Noire.
Denne ekspedition krydser det afrikanske kontinent fra nord til syd – fra Colomb-Béchar til Capetown – mellem den 28. oktober 1924 og den 26. juni 1925.

1925 – Citroën på Eiffeltårnet
Mellem 1925 og 1934 pryder Citroëns navn Eiffeltårnet i lysende bogstaver, der var 30 m høje.
250.000 elpærer og 600 km ledning anvendes.
Charles Lindbergh bruger reklamen som et pejlemærke, da han lægger an til landing efter at have krydset Atlanterhavet.

1925 – Første manual
Citroën udgiver den første reparationsvejledning med et reservedelskatalog til forhandlere.

1926 – Citroën B14 og B15
Citroën præsenterer B14, som er en serieproduceret bil med luksusdetaljer.
Det blev en af de mest populære biler i mellemkrigstiden.
Citroën præsenterer også B15, som er den første kommercielle franske bil med lukket kabine.

1926 – 31.000 medarbejdere
Citroën beskæftiger nu 31.000 medarbejdere.
Produktionen sætter nye rekorder i Europa med 400 biler om dagen.
På de franske veje er næsten hver tredie bil nu en Citroën.

1927 – Charles Lindbergh
Charles Lindbergh, den første mand der fløj over Atlanterhavet, besøger 21. maj 1927 Citroën-fabrikken.

1928 – Citroën C4 og C6
Citroën præsenterer de to nye modeller, C4 og C6.
Begge har premiere på biludstillingen i Paris i oktober 1928.

1929 – Citroën Marbeuf
Citroën åbner den legendariske Marbeuf-garage.
Det er et et arkitektonisk mesterværk, som baner vejen for fremtidige udstillingslokaler.

1929 – Citroën åbner fabrikken
André Citroën demonstrerer endnu engang sin pionerånd og åbner dørene til Quai de Javel-fabrikken for besøgende under biludstillingen i Paris i oktober 1929.

1929 – Citroën C61
Citroën lancerer C61, som er den første franske højhastighedslastbil.
Lastvægt 1.800 kg. Motor med 42 hk og 6 cylindre.
En lukket kabine helt i stål.
Citroën-historien, del 2 fra 1930 og årene efter, følger…