Her følger 2. del af den spændende historie om 100 år med Citroën. Periode 1930 – 1949.

1930 – Citroën C4

Den kommercielle version af Citroën C4 kommer på markedet.

Den er modulopbygget og funktionel med udtagelige bagsæder og en todelt bagklap.

Familieudgaven af C4 bliver 7 cm mindre og udstyres med ny karburator, gearkasse og kobling og bliver dermed til “C4 F”.

1931 – Croisière Jaune i Asien

Fem år efter ekspeditionen Croisière Noire arrangerer Citroën ekspeditionen Croisière Jaune.

Citroën kender ingen grænser og har til hensigt at krydse Asien fra Beirut til Peking.

1931 – Det bløde motorophæng

André Citroën vender hjem fra USA med et væld af idéer, f.eks. det bløde motorophæng.

Med dette koncept bidrager han endnu engang til bilens modernisering.

Det innovative system anvender fleksible gummiophæng mellem motor og chassis til at begrænse vibrationerne fra motoren.

C4 G og C6 G bliver udstyret med bløde motorophæng og får navnet MFP (som står for Moteur Floating Power).

Endnu engang overgår Citroën sine europæiske konkurrenter.

Alle Citroën-modeller bliver efterfølgende udstyret med bløde motorophæng.

1932 – Citroën Rosalie

Citroën lancerer “Rosalie”-serien i efteråret 1932.

Modellerne 8CV, 10CV og 15CV præsenteres ved biludstillingen i Paris. De to første erstatter C4, og med dens 6-cylindrede motor er 15CV den naturlige efterfølger for C6.

De tre biler sætter en række rekorder på racerbanen Linas-Montlhéry og bliver hurtigt kendt under navnet Rosalie.

1933 – Citroën Rosalie 8CV 

Montlhéry-racerbanen. 300.000 km. 134 dage. En gennemsnitlig hastighed på 93 km/t.

“Petite Rosalie” (8CV) sætter en ny verdensrekord. 

1934 – Citroën 7A

Innovation. Sikkerhed. Komfort. Effektivitet.

Citroën præsenterer Type 7A, som er en bil, der forener sikkerhed, komfort og ydelse.

Denne bil er en revolution inden for bilbranchen, eksempelvis takket være forhjulstræk, karosseri helt i stål, hydrauliske bremser på alle fire hjul, uafhængigt hjulophæng med en torsionsstang, blødt motorophæng med topventiler og aftagelige cylinderforinger.

1934 – Citroën 11

Endnu en model med forhjulstræk præsenteres på biludstillingen i Paris i oktober: Citroën 11.

Den er baseret på karosseriet fra Citroën 7, men den er 14 cm bredere og 20 cm længere.

Bilen kan nå en tophastighed på 106 km/t takket være 46 hk og en 3-trins gearkasse.

1934 – Økonomiske problemer

Lanceringen af Traction Avant løser ikke virksomhedens økonomiske problemer, som er så alvorlige, at den ikke kan opfylde sine finansielle forpligtelser.

På dette tidspunkt er Citroën den førende bilproducent i Frankrig og Europa og nummer to på verdensplan.

Regeringen beder Michelin, som er den største kreditor, om at overtage den finansielle styring af virksomheden for at få den på ret køl igen.

1935 – André Citroën dør

André Citroën dør som følge af en alvorlig sygdom.

Pierre Boulanger bliver administrerende direktør.

1936 – Første 2CV skitse

Pierre Boulanger leder et projekt til udvikling af en bil med en lille motor til en overkommelig pris – fremtidens 2CV.

Ifølge specifikationerne skal bilen have “plads til fire passagerer og 50 kg kartofler, en tophastighed på 60 km/t og et brændstofforbrug på 3 liter/100 km samt god kørekomfort”.

1936 – Citroën 11 MI Diesel

Citroën præsenterer 11 MI diesel på biludstillingen i Paris.

En verdenspremiere på markedet for personbiler

1938 – 2CV prototype

Citroën afprøver for første gang dens TPV (Toute Petite Voiture) – meget lille bil – en prototype, der senere bliver til den populære 2CV.

1938 – Traction Avant 15CV

Modellen 15-Six bliver tilføjet til Traction Avant-serien.

15-Six er rummelig, komfortabel, hurtig (135 km/t) og nem at køre, og den får hurtigt kælenavnet “vejens dronning” på grund af dens fremragende vejgreb.

1939 – Citroën TUB

Citroën markedsfører varebilen TUB (Transport Utilitaire série B).

En moderne varebil med skydedør i siden, hvor pedalerne er placeret foran føreren.

1939 – 2CV godkendes

Det franske biltilsyn godkender i august Citroën 2CV, som nu er klar til at komme på markedet.

1940 – Fabrikken bombes

Citroën-fabrikken på Quai de Javel bombes.

De ubeskadigede 2CV-prototyper bliver skilt ad og gemt væk.

Produktionen går gradvist i stå på grund af besættelsen.

1941 – Gas som drivmiddel

Manglen på konventionel brændstof får Citroën til træffe beslutning om at tilbyde kunderne alternativer.

De kommercielle modeller Type 23 og Type 45 ændres, så de nu kan køre på gas.

1942 – Fald i produktionen

Under krigen falder produktionen fra 100.000 biler til ca. 9.000.

1942 – Nyt bombardement

Javel-fabrikken udsættes igen for et bombardement.

Produktionsanlægget bliver kraftigt beskadiget.

1945 – Fabrikken genopbygges

Javel-fabrikken bliver genopbygget.

Citroën bestræber sig på at opfylde det stigende behov.

Produktionen stiger til 13,4% af niveauet før krigen.

1946 – Citroën B11 og B15

På biludstillingen i Paris i oktober præsenterer Citroën tre modeller: 11 B, som bliver kendt som “11 Normale”, 11 BL eller “11 Légère” (let) og 15-SixG.

1947 – Citroën type H

Citroën Type H præsenteres for første gang.

Endnu engang er den administrerende direktør Pierre Boulanger bag specifikationerne – en bil med et karosseri helt i stål, forhjulstræk og en række egenskaber fra den 4-cylindrede Traction Avant med et stærkt baghjulsophæng.

Idéen er at anvende så mange dele som muligt fra mærkets eksisterende modeller.

1948 – 2CV lanceres

7. oktober løfter Citroën langt om længe sløret for 2CV – både for den brede offentlighed og for Frankrigs præsident Vincent Auriol.

På biludstillingen i Paris forbløffer den de besøgende med et helt nyt design.

Citroën 2CV udtrykker en helt ny tilgang til persontransport, og der produceres over fem millioner eksemplarer (alle modeller) frem til den sidste løber af samlebåndet den 27. juli 1990.

1949 – Citroën type HZ

På biludstillingen i Paris præsenterer Citroën Type HZ, som er en kompakt varebil med en lastvægt på 850 kg og en tophastighed på 88 km/t.

Citroën-historien, del 3 fra 1950 og årene efter, følger…