Her følger 3. del af historien om 100 spændende år med Citroën. Periode 1950 – 1979. 

1950 – Citroën 2CV Van

Citroën bygger på populariteten af 2CV, som har en venteliste på seks år, og præsenterer varebilmodellen på biludstillingen i Paris.

Van-modellen har en lastvægt på 250 kg, en motor på 375 cm3, en tophastighed på 60 km/t og et brændstofforbrug på 5 liter/100 kilometer.

Der fremstilles 1.2 mio. eksemplarer af van-modellen frem til marts 1978.

1952 – Udvidet bagagerum

For at opfylde kundernes stigende behov for fleksibilitet og plads forsyner Citroën Traction Avant-modellen med et forlænget bagagerum, der fordobler bilens læssevolumen.

Produktionen af Traction Avant stopper i 1957.

1953 – Citroën Type 55

Citroën introducerer Type 55 lastbilen med en benzin- eller dieselmotor med 76 hk, en lastvægt på 5.000 kg og en samlet nettovægt på 9.300 kg.

Citroën producerer også en busmodel under navnet “55 UADI” med en 6-cylindret dieselmotor og plads til 29 passagerer.

1954 – Hydropneumatisk affjedring

15-Six bliver udstyret med hydropneumatisk affjedring bagtil for at sikre en konstant højde.

En teknisk innovation, der blev udviklet af Citroëns designafdeling.

Året efter stopper produktionen af 15-Six efter 23 år på markedet.

1957 – Citroën ID19

ID19 bliver tilføjet til Citroëns modelprogram.

Den fås i to udgaver: “Standard” (63 hk, 4.000 omdr./min og 130 km/t) og “Luxury” (66 hk, 4.500 omdr./min og 135 km/t).

1959 – Sejr i Monte Carlo

En ID19 med Coltelloni-Alexandre og Desrosiers vinder rallyet i Monte Carlo.

Som følge deraf beslutter Citroën sig for at deltage i andre billøb.

1960 – DS19 Cabriolet

Citroën præsenterer DS19 Cabriolet med karosseri af Henri Chapron på biludstillingen i Paris.

Der er en bred vifte af tilpasningsmuligheder: 76 farvekombinationer, 13 karosserifarver og læderbetræk i 11 nuancer!

1960 – Ny fabrik

Åbning af Rennes La Janais-fabrikken i Bretagne.

Fabrikken, som er delvist automatiseret og udstyret med moderne teknologi, er designet til at producere 1.200 biler om dagen.

Det er den første Citroën-fabrik, som både samler karosseriet og udfører den endelige montage.

1961 – Citroën Ami 6

Ami 6 markedsføres på samme dag i hele Europa.

Ami 6 fuldender serien med dens kraftfulde linjer og en indadskrånende bagrude.

1962 – Attentatforsøg

Charles de Gaulle overlever et attentatforsøg ved Petit Clamart uden for Paris.

Præsidentens DS rammes af flere af kugler, men bilen bliver på vejen.

1964 – Ami 6 Estate

Biludstillingen i Paris: Citroën præsenterer stationcarudgaven af Ami 6 og tilbyder sikkerhedsseler som ekstraudstyr på alle modeller.

1965 – Citroën DS21

Den nye DS 21 lanceres. Bilen er mere kraftfuld og udstyret med en krumtap med fem lejer.

Derudover er den også udstyret med et system til automatisk justering af forlygterne, som skal modvirke de dynamiske ændringer i bilens frihøjde.

1967 – Citroën Dyane

Dyane bliver tilføjet til Citroëns modelprogram mellem 2CV og Ami 6.

Den kombinerer de afprøvede mekaniske egenskaber fra 2CV (en 2-cylindret boxermotor med en volumen på 425 cm3, 4-trins gearkasse, 100 km/t og 4,9 liter/100 km) med et helt nyt design.

Bagklap og det nedfældelige bagsæde gør den til en sedan, der også har alle fordelene ved en stationcar.

1968 – Citroën Méhari

Citroën udvider serien af 2-cylindrede biler med Méhari-modellen.

En unik og alsidig bil til kørsel i alle former for terræn. Plastikkarosseriet forhindrer, at bilen ruster, og det kan modstå mindre kollisioner.

1969 – Citroën Ami 8

Ami 8 erstatter Ami 6.

Den har fået et nyt design. Karosseriet er blevet mere enkelt og elegant.

1969 – DS nr. 1.000.000

Citroën DS nummer én million forlader fabrikken: En DS 21 i guld-lakering.

Samme år får DS21 som den første franske bil elektronisk indsprøjtning.

1970 – Citroën M35

Citroën M35 produceres i en begrænset serie på 267 eksemplarer.

Karosseri baseret på Ami 8. 2-dørs coupé med fire sæder. Hydropneumatisk affjedring. En motor med et enkelt rotationsstempel, en volumen på 995 cm3 og en 4-trins gearkasse.

M35 er et rullende laboratorium. Citroën tilbyder den til kunder, som kører mere end 30.000 km om året, og som har lyst til at prøve den.

1970 – Citroën SM

Citroën SM er resultatet af en aftale med Maserati fra 1968. Bilen er sportslig og luksuriøs, og den udtrykker den erfaring, mærket har opnået fra DS med hensyn til forhjulstræk, hydrauliksystem og støddæmpning.

SM er udstyret med en V6-motor fra Maserati, en 5-trins gearkasse og den hydrauliske “Diravi”-servostyring med assisteret returfunktion.

Bilens dynamiske egenskaber tiltrækker ægte kendere i Frankrig, Europa og USA.

1970 – Citroën GS

GS-modellen præsenteres på biludstillingen i Paris i oktober og har sin plads i Citroëns modelprogram mellem Ami 8 og DS.

De afrundede linier etablerer GS som tidens mest aerodynamiske bil. Den har en 4-cylindret boxermotor med luftafkøling og hydropneumatisk affjedring.

GS tager titlen som “Årets Bil” i både Danmark og Europa i 1971.

1972 – Citroën DS23

DS23 erstatter DS21.

Bilen er udstyret med en karburator, elektronisk indsprøjtning og ny motor med en volumen på 2.347 cm3 (188 km/t og 12 liter/100 km).

DS produceres frem til april 1975 og runder 1.3 mio. eksemplarer.

1974 – Fusion med Peugeot

Automobiles Citroën og Automobiles Peugeot fusionerer til PSA Peugeot Citroën i bestræbelserne på at skabe en virksomhed med internationale muligheder.

Mærkerne fortsætter særskilt, men er nu under samme koncernledelse.

1974 – Citroën C35

Lancering af C35 – en varebil med en lastvægt på 1.885 kg bygget i samarbejde med Fiat.

1974 – Citroën CX

Citroën CX har premiere på biludstillingen i Paris.

Selvom den ikke er helt så revolutionerende som sin forgænger – Citroën DS – er CX udstyret med mærkets nyeste teknologi: Tværgående ophæng af motor/gearkasse foran, individuelle, hydropneumatiske hjulophæng, der sørger for en konstant frihøjde, enkelt vinduesvisker, konkav bagrude og et futuristisk instrumentbræt.

To år senere præsenteres en CX stationcar.

1976 – Citroën LN

Citroën løfter sløret for LN på biludstillingen i Paris.

Citroëns mindste motor i det mindste karosseri. En 2-cylindret og luftafkølet boxermotor med en volumen på 602 cm3, der yder 32 hk, 4-trins gearkasse og en tophastighed på 120 km/t med et brændstofforbrug på 5,9/100 km.

1976 – Suveræn i Senegal

Citroën CX 2400 kommer ind på de fem første pladser i Tour Automobile du Sénégal.

1977 – Dyane Caban

Citroën præsenterer “Dyane Caban”-serien, som er begrænset til 1.500 eksemplarer.

1977 – GTi topmodel

Citroën præsenterer en GTi i topklassen: CX 2400 med elektronisk indsprøjtning, en motor på 2.347 cm3, der yder 128 hk, 189 km/t og 8,1 liter/100 km.

1978 – Citroën Acadiane

Acadiane, som er en kompakt varebil baseret på Dyane, erstatter 2CV-varebilerne.

Den er udstyret med en motor på 602 cm3, der yder 31 hk, og har en tophastighed på 100 km/t.

1978 – LNA og VISA

Citroën præsenterer to nye modeller på biludstillingen i Paris: LNA, som erstatter LN, samt Visa.

De nye biler er udstyret med fuldelektronisk indsprøjtning, hvilket er en verdenspremiere på serieproducerede biler.

Citroën-historien, del 4 fra 1980 og årene efter, følger…