Her får du 4. del af 100 års spændende historie med Citroën. Perioden er 1980 – 1999.

1980 – 2CV Charleston

2CV får et tofarvet karosseri og runde forlygter med modellen 2CV Charleston.

Oprindeligt var det planlagt at begrænse serien til 8.000 eksemplarer, men den var så populær, at den blev serieproduceret fra 1981.

1981 – Visa II

Visa erstattes af Visa II, der har et nyt karosseridesign og en motor med lavere brændstofforbrug.

I 1982 følger Visa GT med 80 HK og en tophastighed på 168 km/t.

Året efter lanceres en cabriolet.

1981 – Citroën C25

Citroën lancerer C25, som er en ny varebil, der er udviklet i samarbejde med Peugeot og Fiat.

1982 – Citroën BX

Citroën løfter sløret for BX – en serieproduceret bil, der vinder mange nye kunder.

Denne 5-dørs sedan har plads til fem passagerer, og den hører til mellem GSA og CX.

Den kan fra fabrikken udstyres med tre forskellige motorer: 1.360 cm3  med 62 hk og 4-trins gearkasse, 1.360 cm3 med 72 hk og 5-trins gearkasse eller 1.580 cm3 med 90 hk og 5-trins gearkasse.

1984 – C15 varebil

C15 er en kompakt varebil, som er baseret på Citroën Visa, med en lastvægt på 570 kg.

1985 – Visa GTi

Citroën lancerer Visa GTi.

Takket være motoren på 1.580 cm3 med elektronisk indsprøjtning og 5-trins gearkasse er den en ægte GTi med en tophastighed på 188 km/t.

1985 – Nyt logo

Citroën får ny visuel identitet. Det tidligere logo bliver udskiftet med et nyt i rødt og hvidt.

1986 – Citroën AX

Citroën løfter sløret for AX på biludstillingen i Paris.

Denne 3-dørs model med forhjulstræk og en luftmodstandskoefficient på 0,31 er udstyret med en helt ny motor med lodret aksel og tværgående ophæng.

Året efter bliver AX indført på markedet for små sportsbiler – AX Sport i marts efterfulgt af AX GT i oktober.

Bilen deltager i rallyet i Marokko og rallyet i Monte Carlo.

1987 – BX 19 GTi 16V

Citroën præsenterer den nye BX 19 GTi 16 med 16 ventiler og Frankrigs første motor med flere ventilrækker (fire cylindre, 1.905 cm3,  164 HK og en tophastighed på 218 km/t).

1989 – Nyt flagskib

Citroën lancerer sit nye flagskib – XM.

Denne sedan er designet af Bertone og er verdens første serieproducerede bil med et affjedringssystem, der kombinerer elektronisk styring med hydraulisk kraft og fleksibilitet. Hydractive-affjedring ser dagens lys.

Året efter kåres XM til “Årets bil” og vinder 14 internationale priser.

1990 – Farvel til 2CV

Efter en samlet produktion på 5.114.940 eksemplarer forlader den sidste 2CV på spektakulær vis fabrikken i Mangualde i Portugal.

Den ikoniske bil bliver hurtigt et samlerobjekt.

1990 – Teknologisk førerposition

Biludstillingen i Paris giver igen Citroën mulighed for at demonstrere mærkets teknologiske førerposition.

De elektriske modeller C15 og C25 præsenteres side om side med Activa 2 – en prototype under udvikling, der er udstillingens egentlige højdepunkt.

1991 – Vinder Paris-Dakar

En Citroën ZX Rallye Raid med Ari Vatanen bag rattet vinder det 13. Paris-Dakar Rally (9.186 km).

1991 – Lancering ZX

Citroën løfter sløret for ZX på biludstillingen i Genève i en serie med fire modeller: Reflex, Avantage, Aura og Volcane.

ZX passer ind mellem AX og BX og er den første europæiske bil udstyret med et multijusterbart bagsæde med justerbare ryglæn.

1992 – ZX vinder Paris-Moskva-Peking

60 år efter Croisière Jaune gennemfører Pierre Lartigue og Michel Périn et eventyr på 16.000 km og vinder det første Paris-Moskva-Peking-rally i en Citroën ZX Rallye Raid.

1993 – Citroën Xantia

Xantia introduceres på markedet.

Denne 5-dørs sedan er 4,44 m lang og et resultat af samarbejdet mellem Citroëns og Bertones designcentre.

Citroën har gjort brug af al sin teknologiske ekspertise ved udviklingen af Xantia-modellen og sætter ikke blot nye standarder med hensyn til køreglæde, men har også udstyret den nye bil med et effektivt, passivt sikkerhedssystem (Hydractive 2).

1994 – Citroën Jumper

Verdenspremiere på varebilen Citroën Jumper på biludstillingen i Genève.

Jumper er et resultat af samarbejdet med Peugeot og Fiat, og den har en række fordele: Et flot design, nye benzin- og dieselmotorer og nye gearkasser.

1994 – Citroën Evasion

Citroën Evasion præsenteres på biludstillingen i Genève.

Den nye bil har masser af plads og alle egenskaberne fra en luksussedan: køreglæde, komfort og sikkerhed.

1995 – Kompakt varebil

På transportudstillingen præsenteres Citroën Jumpy,  som er en kompakt, funktionel og alsidig varebil med en lastvægt på 815 kg og en læssevolumen på 4 m3.

 

1995 – AX Electric

Citroën AX Electric gør sin debut.

Effekt: 20 kW. Tophastighed: 91 km/t. Rækkevidde: 75 km ved bykørsel.

Den fås i en 3-dørs version med 4 sæder og i en flådeversion med 2 sæder.

1995 – Citroën Saxo

Citroën præsenterer kort før årsskiftet den nye Saxo.

I løbet af blot otte måneder producerer fabrikken i Aulnay, hvor man foretager den endelige montage, 100.000 Saxo-modeller.

1996 – Citroën Berlingo

Citroën Berlingo ser dagens lys.

Bilen kommer både som person- og varebil og opnår ikke mindst herhjemme flotte salgstal.

1997 – Citroën Xsara

Citroën Xsara (4,17 m) tilføjes til modelprogrammet mellem Saxo (3,72 m) og Xantia (4,52 m).

Xsara er designet som den første i en ny generation af mellemklassebiler og udtrykker mærkets førende position, hvad angår komfort, sikkerhed og køreegenskaber.

1998 – Xsara Picasso

Biludstillingen i Paris fejrer 100-års jubilæum.

Citroën løfter sløret for Xsara Picasso.

Den nye kompakte bil er en sedan fortil med tophængslet bagklap, og den modtager ros for det unikke og innovative design.

5. og sidste del af Citroëns 100-årige historie følger…