Ifølge en helt ny rapport fra Teknologisk Institut er det langt mindre forurenende og sundhedsskadeligt at køre i en ny dieselbil end i en ny benzinbil.

Årsagen er dieselbilens effektive partikelfilter.

I den offentlige debat kritiseres dieselbiler ellers ofte for deres negative sundhedsmæssige konsekvenser og skadelige effekter på miljøet. Unuanceret kritik, mener Interdan, der i Danmark står bag import og distribution af bl.a. Peugeot, Citroën, DS, Opel og Mitsubishi.

Rapporten fra Teknologisk Institut giver anledning til at aflive myterne om dieselbiler samt at skelne mellem gamle og nye, moderne motorer.

”Dieselbiler har gennemgået en omfattende teknologisk udvikling, og som det fremgår af rapporten, så er partikeludledningen fra den testede dieselbil hele 46 gange mindre end den testede benzindrevne bil og 35 procent lavere end omgivelsesluften,” siger Kenneth Hansen, adm. direktør hos Interdan Bil A/S.

Målingen, foretaget af Teknologisk Institut, blev udført på en Peugeot 308 1,5 BlueHDi (diesel) og en Peugeot 308 1,2 PureTech (benzin).

Det gennemsnitlige antal partikler i dieselbilens udstødningsgas blev målt til 8.287 p/ccm, hvilket svarer til kun 2,1 % af benzinbilens partikeludledning i udstødningsgassen, som blev målt til 389.554 p/ccm.

For testen gælder, at dieselbilens partikeludledning i gennemsnit var 35 % lavere end omgivelsesluften. Benzinbilens var til gengæld 26 gange højere. Testresultatet viser tillige, at begge bilers udledning af partikler ligger inden for Euro 6d-temp normen.

Internationale undersøgelser konkluderer tilsvarende, at dieselmotoren er og bliver den mest effektive og miljøvenlige personbilsmotor, der findes, når man har kvælstofiltrene under kontrol. Senest bekræftet af to nye undersøgelser i Tyskland fra Karlsruher Institut für Technologie (KIT) og ADAC, den tyske pendant til FDM.

”Det er ikke kun den nye rapport fra Teknologisk Institut, der understreger, at nye dieselbiler forurener mindre end nye benzinbiler. Samme resultater ses i andre internationale undersøgelser. Derfor er det også nødvendigt, at debatten køres ind på det rigtige spor, hvor beslutninger baseres på fakta og ikke på myter, der undlader at skelne mellem gamle og nye dieselbiler,” siger Kenneth Hansen.

I rapporten vurderer Teknologisk Institut, at årsagen til dieselbilens markant lavere udledning er, at den er udstyret med et effektivt partikelfilter.

Fakta om testen

Teknologisk Institut har på vegne af K.W. Bruun Import A/S udarbejdet en sammenlignende måling af partikler i udstødningsgas samt omgivelsesluft fra en Peugeot 308 1,5 BlueHDi og 308 1,2 PureTech. Testen er foretaget i foråret 2019.

Instituttet gennemførte en testkørsel på 76 km i og omkring Aarhus med partikelmåleudstyr. Med den kørte rute og hastighed svarede Euro 6d grænseværdien til en gennemsnitlig partikelkoncentration på ca. 940.000 p/ccm for benzinbilen og 480.000 p/ccm for dieselbilen.

 

Bil

Partikler i omgivelsesluft

Partikler i udstødningsgas

308 1,5 BlueHDi (diesel)

12 840 p/ccm

8 287 p/ccm

308 1,2 PureTech (benzin)

15 063 p/ccm

389 554 p/ccm