Peugeot tager næste skridt i sin elektrificeringsstrategi og bliver med lanceringen af både E-308 og E-308 SW den første europæiske bilproducent til at præsentere en 100% elektrisk stationcar.
Med en rækkevidde på over 400 km og et forbrugstal på kun 12,7 kwh pr. 100 km lover de to elektriske versioner af Peugeot 308 klasseledende effektivitet.
E-308 og E-308 SW er udstyret med en helt ny elmotor, der yder 156 hk og har et drejningsmoment på 260 Nm.
Reduktionsgearet optimerer rækkevidden samtidig med, at det sikrer en effektiv speederrespons, der passer specifik til elmotorer.
Batteriet er også nyt, hvilket helt konkret betyder en øget kapacitet til 54 kWh, hvor en effektiv udnyttelse sikrer en brugbar andel på 51 kWh. Det betyder, at E-308 og E-308 SW har en rækkevidde på lidt over 400 km.
Nøgleordet for ingeniørerne under udviklingen af de elektriske versioner af Peugeot 308 har været effektivitet.
Kombinationen af motor, batteri, aerodynamik, vægtoptimering og reducering af rullemodstand har gjort det muligt at opnå et lavt gennemsnitligt energiforbrug på kun 12,7 kWh pr. 100 km, hvilket placerer E-308 og E-308 SW som benchmark i C-segmentet.
Opladning foregår via en tre-faset 11 kW on-board charger, som er standard, mens bilen kan lade fra 20% til 80% via en 100 kW offentlig ladestander på under 25 minutter.
De elektriske versioner viderefører det iøjnefaldende design og kvalitetsoplevelsen fra de nye Peugeot 308 og 308 SW.
Bag rattet opleves seneste generation af Peugeot i-Cockpit med et kompakt og agilt rat, 3-dimensionel digital head-up instrumentering og en 10” touch skærm med i-Toggles, der kan konfigureres efter ønske.
Peugeot E-308 og E-308 SW kommer i udstyrsniveauerne Allure og GT og i tråd med det øvrige modelprogram er det eneste, der afslører, at de er elektriske, et stort E foran modelbetegnelsen.
E-308 OG E-308 SW kører ud på de danske veje primo 2024.