Kender du de nye, skærpede regler for vinterkørsel i Danmark?

Vores anbefaling har altid været, at du skifter til vinterdæk, når den kolde og mørke tid står for døren. Ikke kun for at passe på dig selv, dine medpassagerer og din bil, men også dine medtrafikanter.

I år er ingen undtagelse – tværtimod. En helt ny lov betyder nemlig, at det er blevet ulovligt at køre på “åbenbart uegnede dæk”.

Det indebærer, at det ikke længere er tilladt at køre på sommerdæk i sne- og isglat føre.

Bliver du stoppet af ordensmagten med sommerdæk på bilen i vintervejr, risikerer du en bøde på helt op til kr. 4.000. Sker der et uheld, risikerer du tillige, at din forsikring ikke dækker skaden.

Citroën vinter 1 630x320
Vinterdæk Rene 630x320

Hvad med helårsdæk?

Helårsdæk kan være et brugbart – og lovligt – alternativ for chauffører med et begrænset kørselsbehov i vinterperioden – men selv de bedste helårsdæk er ikke lige så gode som vinterdæk, når der for alvor er sne og is på vejene.

Anbefalet mønsterdybde

Den lovpligtige minimumsmønsterdybde for alle dæk i Danmark er 1,6 mm. Vil du køre trygt og sikkert, anbefaler FDM og fagfolk, at både vinter- og helårsdæk har en mønsterdybde på minimum 3 mm.

Kørsel i udlandet

Skal du en tur til udlandet i løbet af vinteren, skal du være opmærksom på, at der kan gælde andre krav om kørsel med vinterdæk.

Der er f.eks. lovkrav om at køre med vinterdæk i fire af de mest populære europæiske skisportsdestinationer: Sverige, Tyskland, Østrig og Italien.

Vær dertil opmærksom på, at der, udover forskellige krav til brug af vinterdæk, også kan være forskellige krav til dækmønster og dækmærkning. En række lande kræver mere dækmønster på dækkene, end de danske regler foreskriver.

Se FDM’s guide til vinterkørsel her