Med sit 4×4 hybridsystem er 9X8 den ultimative eksponent for PEUGEOT’s Neo-Performance strategi: At skabe en perfekt balance mellem sportslige egenskaber og bæredygtig teknologi.
9X8 er resultatet af et tæt samarbejde mellem PEUGEOT SPORT’s ingeniørteam og PEUGEOT Design, og den varsler en helt ny motorsportsæra for PEUGEOT med sine flydende linjer, fraværet af en hækvinge og den stærke brand identitet. – Den står som en løve klar til spring.
PEUGEOT 9X8 er en direkte efterfølger til PEUGEOT 905, vinder af Le Mans i 1992 and 1993, og PEUGEOT 908, som vandt det ikoniske franske 24-timersløb i 2009.
Rammerne for udviklingen af PEUGEOT 9X8 er sat af FIA og ACOs reglement for den nye Le Mans Hypercar klasse (LMH), som skal erstatte den tidligere LMP1 klasse. Den større fleksibilitet, som sportens nye tekniske regler tillader med hensyn til aerodynamik, muliggør en radikal nytænkning, der giver plads til, at de enkelte designteams kan yde et endnu større bidrag under udviklingen af de nye Hypercars.
PEUGEOTs ingeniører og designere har udnyttet denne mulighed til fulde og har opfundet nye kreative processer, der har gjort det muligt at slette de etablerede normer og i stedet producere en helt ny type Hypercar.
9-tallet i navnet på PEUGEOT’s nye Hypercar er en fortsættelse af serien af PEUGEOTs endurance racerbiler 905 og 908, mens X er en reference til 4×4 hybridteknologien og mærkets elektrificeringsstrategi i motorsport.
8-tallet er endelsen på alle PEUGEOTs nuværende modeller og ikke mindst 508, der som den første serieproducerede model har været i hænderne på ingeniørerne hos PEUGEOT SPORT, som har skabt 508 PSE (Peugeot Sport Engineered).
PEUGEOT stiller op med to 9X8 i 2022 FIA World Endurance Championship.
9X8s for- og baglygter er velkendte PEUGEOT-signaturer med tre løve-klør, mens fronten og siderne er udstyret med mærkets nye logo med baggrundslys, så løvehovedet lyser op, når mørket falder på. Bilen er ”Selenium-grå” med kontrastfarve i ”Kryptonit-grøn”, bl.a. i cockpittet.
Og netop cockpittet har designerne haft særlig fokus på:
”Vi ønskede at have en anden tilgang til cockpittet end normalt, hvor det kun bliver betragtet ud fra et funktionelt aspekt uden at have nogen som helst brandidentitet”, understreger Matthias Hossann. “Kombinationen af vores farvevalg og PEUGEOTs i-Cockpit-interiørdesign har givet 9X8’s cockpit et markant udseende og gør det straks identificerbart som en PEUGEOT i kameraoptagelser om bord.”
Udvendigt bidrager de skulpturelle hjul til de afbalancerede og stramme linjer på bilens sider, mens de integrerede spejle understreger indtrykket af, at luftstrømmen passerer uhindret over bilen.
På bagenden, hvor man normalt finder hækvingen på en racerbil, ses i stedet sætningen: ”Vi ville ikke have en hækvinge”.
Det er første gang i mere end et halvt århundrede, at der er sået tvivl om anvendelsen af en hækvinge.
Olivier Jansonnie, teknisk direktør for PEUGEOT Sports WEC program forklarer: ”Designet af 9X8 har været en passioneret oplevelse, fordi vi havde friheden til at opfinde, innovere og udforske nye måder til at optimere bilens ydeevne og især aerodynamikken. Reglerne bestemmer, at kun én justerbar enhed er tilladt uden at specificere, at det skal være hækvingen. Vores beregninger og simuleringer har overbevist os om, at en høj ydeevne er mulig uden en.”
”Fraværet af en hækvinge på PEUGEOT 9X8 er et stort innovativt skridt”, fortæller Stellantis Motorsports direktør, Jean-Marc Finot. ”Vi har opnået en grad af aerodynamisk effektivitet, der giver os mulighed for at fjerne denne funktion. Spørg ikke hvordan – vi har intentioner om at holde det hemmeligt, så længe vi kan!”
At fjerne hækvingen gav samtidig designerne frihed til at tegne en slank profil, som ikke har været set i årtier. Ved at arbejde side om side med ingeniørerne udnyttede designerne muligheden for at skabe en harmonisk blanding af dynamiske og skulpturelle linjer og en ren overflade med fremtrædende hjulkasser.
Som planlagt har bilens bagmonterede 2.6-liters bi-turbo – 500 kW (680 HK) – 90-graders V6 forbrændingsmotor kørt kilometer på bænken siden april.
I mellemtiden er den frontmonterede 200 kW motorgeneratorenhed, syv-trins sekventielle gearkasse og batteri ved at blive samlet. Det kraftfulde og teknologisk sofistikerede højspændingsbatteri (900 volt) udvikles sammen med PEUGEOT Sport og Saft, et datterselskab af TotalEnergies.
”Vores mål med hensyn til vores energibehov er fejlfri pålidelighed og perfekt kontrol,” forklarer Jean-Marc Finot. ”Le Mans er blevet et 24-timers sprintløb, der kan vindes eller tabes med antallet af gange, du skal i pit. Den ekstraordinære energieffektivitet i de nye Hypercars er en forsmag på, hvad vi snart vil se af serieproducerede biler på vejene. Denne overvejelse havde en grundlæggende indflydelse på vores arbejde med PEUGEOT 9X8-pakken, hvor hvert aspekt skal bidrage til at opnå hypereffektivitet fra drivlinjen til aerodynamikken.”
Le Mans er et laboratorium for PEUGEOT – direktør Linda Jackson forklarer:
“Der er mere ved PEUGEOTs engagement i udholdenhedsløb end det sportslige aspekt. Udholdenhedsløb er en form for motorsport, der giver os et ekstremt laboratorium, hvilket forklarer, hvorfor vores tilknytning til Le Mans er så stærk. Hvad der næsten er vigtigere end de resultater, vi opnår på racerbanen, er måske de muligheder, det giver for at bevise vores teknologi og frugten af vores forskningsarbejde i et ekstremt løb, der varer i 24 timer. Le Mans giver os et konkurrencepræget miljø til at validere de hybridsystemer og teknologier, vi i øjeblikket udvikler for at reducere vores bilers brændstofforbrug – og dermed CO2-emissioner. Holdene bag PEUGEOT Sport er stolte, når de ser deres forskning overføres til vores produktionsmodeller. For vores kunder er Le Mans et laboratorium, der vidner om kvaliteten af vores biler.”
Som meldt ud tidligere i år har PEUGEOT tegnet kontrakt med de to danske kørere Kevin Magnussen og Mikkel Jensen for den kommende sæson. Og begge er begejstrede ved udsigten til at sidde bag rattet i den nye 9X8.
Mikkel Jensen: “Linjerne på 9X8 er meget forskellige fra det, der ellers er blevet afsløret de seneste måneder. Det bliver et historisk øjeblik, hvis vi lykkes med at vinde med denne bil, for der er ingen, der har forsøgt med et sådant design før.”
Kevin Magnussen: “Der har ikke været noget lignende før. Den ser virkelig futuristisk ud. Det er første gang, at der er lagt så mange kræfter i designet på en racerbil. Fraværet af hækvingen var en stor overraskelse. Det føles som begyndelsen på en ny æra.”
Klasse: Le Mans Hypercar (LMH)
Længde: 5,000mm
Bredde: 2,080mm
Højde: 1,180mm
Akselafstand: 3,045mm
Drivlinje: PEUGEOT HYBRID4 500KW (all-wheel drive)
Forbrændingsmotor, bag: 500kW (680hp), 2.6L bi-turbo, 90-graders V6 benzinmotor + syv-trins sekventiel gearkasse
Elmotor, for: 200kW elektrisk motor-generator + single-speed reducer
Batteri: High density, 900-volt battery co-designed by Peugeot Sport, TotalEnergies/Saft
Brændstof og olie: TotalEnergies