Peugeot følger sin strategi om at blive et 100% elektrisk mærke og udvider sin portefølje af elbiler med en helt ny fuldelektrisk E-5008 med plads til syv personer, der vil nyde godt af en rummelig og indbydende kabine.

Rækkevidden er helt op til 660 km, og der bliver mulighed for tilvalg af Allure Care*, der er Peugeots nye serviceaktiverede garanti på 8 år eller 160.000 km.

Den nye Peugeot E-5008 vil blive produceret på Sochaux-fabrikken i Frankrig, og den er udstyret med europæisk fremstillede ACC-batterier.

Peugeot E-5008 har generøse dimensioner (længde 4.79 m, bredde 1.89 m, højde 1.69 m), der er pakket ind i et stilsikkert og moderne design, som på én gang signalerer robusthed og dynamik.

E-5008 fås i to udstyrsniveauer, Allure og GT med henholdsvis 19″ og 20″ hjul. Begge modeller har syv sæder som standard.

Den nye E-5008 fås i seks farver: Obsession Blue, Ingaro Blue, Okenite White, Pearl Black, Artense Grey og Titanium Grey. På GT-versionen er tofarvet lakering med sort tag standard.

Indvendigt giver det spektakulære Peugeot Panorama i-Cockpit med 21″ ”flydende” skærm et hi-tech miljø, der samtidig fremstår indbydende med kvalitetsmaterialer som aluminiumsudsmykning og LED-belysning.

Den store buede 21″ digitale skærm indeholder to nøglefunktioner i Peugeot i-Cockpit:

På venstre side af panoramaskærmen kombinerer instrumentpanelet alle informationer vedrørende kørsel (hastighed, kraft, køreassistentfunktioner, energi flow) over det kompakte rat. Den højre side af panoramaskærmen er tilgængelig for både fører og passager. Den kan bruges til at styre opvarmning/klimaanlæg, navigation, medie/tilslutningssystemer osv.

På Allure-versionen af E-5008 består det nye Peugeot i-Cockpit som standard af to 10″ digitale skærme integreret i et enkelt panel i panoramadisplayet, hvilket giver samme svævende effekt som 21″ panelet. GT er som standard udstyret med en 21″ skærm.

Den centrale del af instrumentbrættet består af i-Toggles, som er fuldt tilpasselige berøringsfølsomme knapper, der kan konfigureres til at give hurtig adgang til 10 af brugerens yndlingsfunktioner: opkald til en favoritkontakt, start af navigation til en ofte brugt destination, tuning af radioen til en favoritstation, indstilling af temperatur osv.

Den generøse akselafstand på 2.90 m giver god plads til alle passagerer. Sæderække to er udstyret med et komfortabelt 60/40 splitbagsæde med 40/20/40 nakkestøtter, der har fem forskellige indstillinger.

Takket været et Easy Access system kan sæderne på række to foldes helt ned i et snuptag, hvilket sammen med en bred åbning af bagdøren giver nem adgang til række tre. Række tre består af et 50/50 bænksæde med to individuelle og justerbare nakkestøtter.

Den nye E-5008 tilbyder en bagagerumsvolumen på 748 liter i en 5-personers konfiguration, 259 liter med 7 passagerer i bilen og op til hele til 1.815 liter med bagsæderne foldet ned. Med alle bagsæderne er foldet ned, giver E-5008 mulighed for at laste genstande på op til 2 meter på et helt fladt gulvareal.

Bundgulvet i bagagerummet bag tredje række kan løftes og opbevares lodret bag sæderne, hvilket frigør ekstra plads i dybden til at rumme ekstra kufferter og kabinebagage. Med en kapacitet på cirka 80 liter er dette rum desuden ideelt til opbevaring af store sportstasker, golfudstyr etc.

E-5008 er fra starten udviklet til at være en elbil. Den vil kunne fås med tre forskellige drivlinjer (under WLTP-godkendelse):

  • Rækkevidde på 500 km, forhjulstræk, 210 hk/157 kW
  • Dual Motor med rækkevidde på 500 km, firehjulstræk, 320 hk/240 kW
  • Long range med rækkevidde på 660 km, forhjulstræk, 230 hk/170 kW

ACC-batteriet bliver produceret på en gigafabrik i Douvrin i Frankrig. Batteriet er et 400V højspændings lithium-ion-batteri med en kemisk sammensætning af NMC (Nikkel, Mangan og Cobalt), og det er placeret under bundpladen.

Batteriet fås i tre forskellige definitioner (WLTP-cyklus under godkendelse):

  • 73 kWh: Rækkevidde på 500 km
  • 73 kWh Dual Motor: Rækkevidde på 500 km
  • 98 kWh Long range: Rækkevidde på 660 km

Den termiske styring af batteriet bruger cirkulerende kølervæske for at sikre ultrahurtig opladning, optimeret rækkevidde og længere levetid.

En varmepumpe bidrager til temperaturstyring i kabinen, samtidig med at den sparer batterienergi.

Batteriet har en garanti på 8 år (eller 160.000 km) med 70% af dets ladekapacitet. For at sikre kunderne tryghed tilbyder Peugeot et 8 års serviceaktiveret ”Allure Care” program, som garanterer ro i sindet ved at dække den elektriske motor, OBC (onboard charger), drivlinjen og de vigtigste elektriske og mekaniske komponenter i op til 8 år/160.000 km.

Til AC-opladning fås to typer onboard chargere, der passer til alle behov og opladningsløsninger med en 11 kW trefaset oplader som standard og en 22 kW trefaset oplader som ekstraudstyr.

Til DC-opladning via lynladere er det muligt at lade med en effekt på op til 160 kW, hvilket betyder, at standardbatteriet kan genoplades fra 20% til 80% på 30 minutter (eller 100 km på 10 min.) for standardudgaven, og mindre end 30 minutter for Long-Range-versionen.

Peugeot tager endnu et skridt mod semi-autonom kørsel med Drive Assist Plus-systemet, der er tilgængeligt på den nye E-5008. Dette system assisterer føreren ved at bruge alle bilens sensorer (kameraer, radar osv.) og information fra det tilsluttede navigationssystem.

– Adaptiv fartpilot med Stop & Go-funktion og vognbaneassistent. Bidrager til styringen og overholdelse hastigheden for at holde bilen i en vognbane og med den hastighed, som er forudindstillet af føreren.

– Halvautomatisk vognbaneskift. Skifter vognbane for føreren efter behov. Du skal blot aktivere indikatoren og trykke på “ok”-knappen på rattet, og systemet vil styre dig mod den nye vognbane.

– Tidlig hastighedsanbefaling. Registrerer enhver ændring i hastighedsgrænsen ved at læse vejskilte og indsamle information fra det tilsluttede navigationssystem og foreslår, at føreren justerer indstillingen Adaptive Cruise Control. Hvis det registrerer regn, foreslår systemet straks at sænke hastigheden i henhold til hastighedsgrænsen, for eksempel fra 130 til 110 km/t på motorvejen.

Denne semi-autonome køreindstilling kræver førerens validering. Sensorer sikrer, at føreren hele tiden holder sine hænder på rattet.

Herudover er E-5008 udstyret med en bred vifte af sikkerhedssystemer.

E-5008 forventes introduceret ultimo 2024, hvor versionen med 73 kWh batteri og en rækkevidde på 500 km vil være den først tilgængelige, mens de to øvrige varianter vil blive lanceret i 2025.

De endelige danske specifikationer samt priser er endnu ikke fastlagt.

Bilerne kan være vist med ekstraudstyr. Nævnte udstyrsdetaljer og viste illustrationer kan afhænge af valgt udstyrsniveau. *Allure Care: Endelige betingelser og vilkår foreligger endnu ikke.

Kontakt salgsafdelingen for yderligere info.